Technische normen navulmechanisme E-sigaret bekend

In een Kennisgeving van de Europese Unie van 14 april is duidelijk geworden hoe men graag ziet dat de elektronische sigaret moet worden afgevuld. Natuurlijk is dit in het kader van de veiligheid van kleine kindertjes en klodderende dampers. 

Vorig jaar boog de NEN (Normen instituut) zich al over de vraag hoe men clearomizers lekvrij kon gaan afvullen. Dat bleek nog niet zo eenvoudig, maar een uiteindelijk voorstel kwam bij de Europese commissie terecht en bevatte twee varianten:

refill

– voor het mechanisme wordt een navulverpakking gebruikt met een goed bevestigde nippel van ten minste 9 mm lang, die smaller is dan en goed past in de opening van de tank van de elektronische sigaret en is voorzien van een controlemechanisme dat bij 20 °C ± 5 °C en enkel atmosferische druk in verticale positie niet meer dan 20 druppels navulling per minuut laat doorstromen;

– het mechanisme werkt door middel van een dockingsysteem dat enkel navulvloeistof in de tank van de elektronische sigaret laat vrijkomen wanneer de elektronische sigaret met de navulverpakking is verbonden.

De laatste optie is nog wat futuristisch, maar met de eerste valt al wel te werken. Het komt erop neer dat leveranciers flesjes liquid moeten leveren op (natuurlijk) 10ml met een tuutje wat zonder in te knijpen 20 druppels per minuut aflevert in de clearomizer. Blijkbaar vindt de EU commissie dat men hiermee lekvrij genoeg kan afvullen. Prima, al zal de praktijk wellicht niet zoveel geduldige dampers opleveren die daar op gaan wachten. We zullen er maar niet te veel over klagen dus. Technisch gezien is dit voor liquidfabrikanten te realiseren en komen we met deze problematiek redelijk goed weg.

Bron: Kies hier NL, en dan PDF voor de Technische normen afvullen E-sigaret