Inspecties nvwa reclame uitingen E-sigaret begonnen

[opiniestuk] volgens onze bronnen uit de retailbranche van elektronische sigaretten is de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit begonnen aan een inspectieronde om te zien of de nieuwe door politici bedachte versie van de reclameregels voor tabak en elektronische sigaretten toch wel goed worden nageleefd.

ecigblueMet de komst van de nieuwe versie reclameregels voor tabak en elektronische sigaretten zijn de speurders van de overheidsinstelling NVWA op pad gestuurd om te kijken of die nieuwe regeltjes worden nageleefd. De nadruk ligt op de gevel reclame en de presentatie van reclamemateriaal in de winkel. Helaas blijkt tijdens deze inspecties dat de inspecteurs zelf niet echt blijk geven van kennis over E-sigaretten en liquids, maar kwalijker wellicht, zelf ook niet echt weten hoe de regels exact dienen te worden toegepast. Ook hier komen we weer interpretatieverschillen van de ambtelijke regeltjes tegen.

De reclame uiting voor wat betreft de gevel mag niet meer dan twee vierkante meter zijn. Wellicht dat lichtbalken met bedrijfsnamen die verwijzen naar E-sigaretten ook reclame zijn als men een huismerk liquid heeft met dezelfde naam. “Ach… dan wijzigt u uw bedrijfsnaam toch gewoon?” … Posters moeten voorzien zijn van een waarschuwingszin, die weer afwijkt (stuk korter)  ten opzichte van wat er op een flesje liquid moet staan. De overheid meent namelijk dat het te moeilijk is voor het klootjesvolk om langere zinnen te lezen. Gek genoeg zouden posters met navulbare e-sigaretten (dus niet gevuld op de poster) ook die zin moeten krijgen, omdat deze wellicht gevuld kan worden met nicotinehoudende vloeistof. Ook internetsites zijn onderdeel van de inspectie, deze mogen slechts proportioneel reclame tonen. Sitebanners met aanprijzingen zouden een boete “aspireren”, aldus de NVWA. We maken even een zijsprongetje nu:

Hoewel men bewust wegkijkt van het aantal mensen die voorheen rookten en op dit moment met hun e-sigaret hun gezondheid sterk aan het verbeteren zijn wordt de politieke sociale intolerantie met betrekking op de elektronische sigaret verder doorgevoerd. Er mag vooral niet gezegd of geschreven worden dat deze mensen het voor elkaar hebben gekregen hun carcinogene sigaret vaarwel te zeggen door de e-sigaret als alternatief in gebruik te hebben genomen. Dat is het promoten van E-sigaretten en dus reclame, zo is de redenatie. Het klootjesvolk mag immers niet weten dat er een minder schadelijk tabaksalternatief is, want, slecht voor de schatkist.  Voorbijgaand aan een grondrecht dat u feitelijk zelf mag doen met uw lichaam wat u wilt en de overheid zich daar niet mee mag bemoeien, komen ze opnieuw met het opgeheven vingertje uw leven reguleren in hun eigen financieel belang met als argument “uw gezondheid”. De overheid weet namelijk beter dan u wat goed voor u is…. nietwaar?

Kortom de inspecteurs gaan nu zwaar bepakt met kennis (?) de regeltjes uitleggen aan de retailers. Na de inwerkingtreding van de tabakswet, 20 mei a.s. komen ze terug bij de shophouders om met boetes te strooien als de zaak niet op orde is. De Staatskas moet immers ook weer gevuld worden. Zoals we gewend zijn van de overheid is het opnieuw spijkers op laag water zoeken en gemierenneuk op een vierkante millimeter. We hadden ook niet anders verwacht trouwens….